Nytt år med nye muligheter

  • Skrevet 31.12.2016
  • Klokken 13:14

Nå er det snart et nytt år, og alle samler opp tanker for å sette seg nye mål. I jula stabler vi kakebrett etter kakebrett som er så høye at man ikke ser julefilmen på tv. Vi spiser kanskje veldig mye julemat, og drikker mye godt. Derfor har mange trening høyt på lista til nyttår. De setter mål om å trene hver dag, iallfall annen hver dag, og vipps så er det gjort. Du er overbrent allerede og du gir opp. Du legger fra deg treningen og tenker at du ikke får noe resultater, så dette orker jeg ikke. Man er nødt til å være tålmodig. Resultater kommer ikke over natten. 

Mange blir overbrente fordi de trener for mye. Mange setter seg for mange mål, og skal nå de for fort. Helst over natten, men det fungerer ikke slik. Hvis du har settet deg ti nye mål fordi alle andre gjør det, så må du regne med at det ikke går. Selvom man kanskje blir oppgiret av å se på motivasjon av andre topp trente og sprudlende treningsglade personer, så må man tenke på seg selv. Tenk på hvor du er i din posisjon innen trening. Er du nybegynner? middels? elelr er du veldig avansert? Du må tenke på hva som er realistisk for hvor du er, og jobb utifra ditt startpunkt. Hvis du trener spontant når du ønsker i stedenfor å si at du skal trene hver dag. Da vil du kanskje lære å elske trening på en helt annen måte. Da er ikke trening noe du må lenger, men noe du ønsker. Et sted for å slippe tankene og gønne på. 



Så jeg håper du får en riktig så fin nyttårsaften, og at du setter deg realistiske mål i dette nye året vi er på vei inn i. I år skal jeg for første gang ut på nyttårsaften og ta meg et glass. Ja, jeg skal stille til bikinifitness, men dette er et valg jeg tok med treneren min. Vi fant ut at jeg er så oppriktig flink av meg hver eneste dag, og jeg gjør aldri noe som dette. Jeg er en person som absolutt ikke rører flaska og holder meg for det meste unna folk og fester. Så denne ene gangen vil ikke sette meg så hardt tilbake, om jeg bare har denne dagen med venner og kjente. Så jeg skal ikke ha skyldfølelse etter i dag. Jeg skal kose meg, og sette pris på de jeg har rundt meg, og jeg håper du gjør det samme.

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 2



Julefeiring

  • Skrevet 26.12.2016
  • Klokken 21:35





I år var jule noe for seg selv. Utrolig fin jul hvis man ser bort ifra 39,5 i feber. Heldigvis tåler jeg høy feber godt, og jeg sto på beina under hele julefeiringen. Avsluttet dagen litt tidlig og måtte ta noen pauser fra familien, men ellers har dert vært like koselig som hvert år. Det å se familien samlet og gleden bak øynene dems denne dagen har vært fantastisk. 

Vi feirer jul hjemme hos oss hvert år, og i år feiret vi i et nytt hus. Et nytt og bedre hus hvor både vi og familien føler oss hjemme. Som onkelen min sa " Selvom det er et nytt hus, så er tradisjonene det samme" for vi sitter nemlig rundt bordet i flere timer å skravler, åpner gaver som vanlig, spiser dessert etterpå og fortsetter å skravle til klokken slår 10 - 11. Så selvom ikke formen var topp, så var fortsatt julen fin, og jeg har kost meg mye som alle de andre årene vi har feiret. 

Jeg håper dere alle har hatt en fin jul og omringet dere med de dere er glade i. 

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 2



Dagen som alle venter på, men som mange er redde for

  • Skrevet 24.12.2016
  • Klokken 15:01

Dagen hvor barna sitter ytterst på stolen for å se etter gavene. Dagen hvor man finner mest stress om du er husmoren i huset. Dagen hvor glede er rundt hvert hjørne. Dagen hvor man samles for å feire. Julen er en tid jeg er utrolig glad i, og jeg har alltid gledet meg til den tiden. Nå er den her igjen, og snart er denne tiden over igjen. Tiden i år har gått ufattelig fort. Jeg klarer ikke å skjønne hvor dagene har blitt av, men de har bare flydd forbi meg rett som det er. 

Dagen har vært noe for seg selv. Har hatt lite søvn, feber og er ufattelig sliten. Dette er den andre julen jeg opplever med sykdom. Jeg som aldri er syk ellers må jo selvsagt bli syk på denne ene dagen. Så jeg har pakket meg i et teppe, settet på tven og sett på julefilmer. Denne dagen skal nytes som hver år, og jeg fortsetter med tradisjonene mine selvom jeg sitter her halvdød. Jeg går aldri lei av filmene som sendes hver jul, og jeg gleder meg som en unge til de sendes på tv. 



Mange er redde for denne dagen så de spiser kanskje ikke måltider før julematen, de overtrener og kaster opp. Mange med spiseforstyrrelser er livredde for denne dagen. Jeg kan skrive under på det siden jeg selv har vært i den posisjonen før. Jeg overtrente før julaften, og etter. Jeg spiste nesten ingenting, bare nok så jeg ikke begynte å gråte av sult. Jeg overspiste ved middagstid, og kastet opp etterpå. Så ja, denne dagen kan være katastrofe for enkelte. Mange tenker kanskje ikke at de har problemer før de får slengt det i ansiktet. Mange overtrener etter julen, men de vil ikke innrømme at de faktisk gjør det. Jeg ville ikke innrømme det, men når jeg fikk det påpekt dag etter dag, så forsto jeg det til slutt og fikk hjelp. Nå er jeg på rett spor og jeg nyter maten og livet. Noe jeg håper dere som har problemer i julen også vil lære å gjøre. Det er vanskelig, men denne ene dagen er en dag for minner. 

Julen er en tid hvor man skal kose seg. Selvom jeg skal stille til bikinifitness, så er julaften en dag jeg ikke teller kalorier. Jeg spiser rett og slett det jeg vil denne dagen, og er tilbake til start dagen etter.Skal ærlig si jeg har kastet meg over sjokolade, kaker, dadler og druer i dag, og julen har ikke engang ringet inn. Julen er en gang i året, og etter min mening, så skal den nytes. Selvsagt kan man ta litt hensyn til det man spiser, men om man vil kose seg så skader det ikke den ene dagen. I lengden vil det skade, men en dag vil ikke ødelegge noe av prosessen. Mange tror denne ene dagen vil ødelegge og mange er også redde for denne dagen. Mange er redde for å spise for mye av det gode. Det er forståelig, men husk at dette er en dag. En dag som ikke kommer igjen før neste år.



Denne dagen burde feires uten skyldfølelse. Jeg har hatt skyldfølelse etter julaften flere ganger før, men de siste gangene jeg har feiret julaften har jeg hatt en positiv tankegang hvor jeg tenker på at dette er en dag. En dag som feires med de jeg er glade i. Spist er spist og gjort er gjort. Man føler seg kanskje oppblåst dagen etter, og ikke minst samme dagen. Kroppen holder på mye vann, og kroppen reagerte etter måltidene. Det er normalt. Det er menneskelig. Det er minner som blir laget igjennom mat og godt selskap, så ikke se ned på deg selv etterpå. Du har skapt nye gode minner. En ny god julaften, og du kan glede deg til neste år med ny feiring og glede. Ikke vær redd. 

Nå slår julen snart inn og familien er her om noen timer. Jeg skal nyte den siste tiden under dyna, uten trening og se på julefilmene. Håper dere alle får en fin jul og måtte alle deres ønsker bli oppfylt. 

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 2



Christmas is around the corner

  • Skrevet 19.12.2016
  • Klokken 21:01



-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 4



Overnight oats

  • Skrevet 17.12.2016
  • Klokken 10:09



Dette er en super frokost, lunsj eller kveldsmat. Passer når som helst på dagen og er veldig fyldene. Er alltid mett i flere timer etter dette måltidet, og det holder meg mett som regel fra lunsj og frem til middag. Dette er en veldig enkel oppskrift som kan bli gjort på to måter. Enten lar du den være i kjøleskapet over natten og lar den lage seg selv. Eller så kan du koke opp havregryn med vann og blande ingrediensene etterpå. Like godt uansett hvilken måte man velger å lage det på. 



Så hva trenger du? Du trenger havregryn 60- 80g, vann, ca 100g cottage chees, en liten yoghurt med smak og 1/2 banan eller bær. Man kan også tilsette med søtning som sukrin og bruke kanel og kardemomme. Ettersom du har skaffet disse ingrediensene, så er alt du trenger å gjøre veldig enkelt. Du trenger bare å blande alle ingrediensene i en boks. Sett på et lokk, og la den ligge i kjøleskapet over natten. Eller så har du valg nummer to. Du kan koke opp havregryn med vann. Tilsette deretter yoghurt, cottage chees og bær. Enjoy! 

Raskt, enkelt og godt. Dette er prikken over i´en og virkelig gleder meg til å spise dette når lunsj tiden nærmer seg innpå. Anbefaler på det sterkeste at dere prøver det ut.Dette er enda et måltid som har en god balanse og tilfredsstiller søtbehovet. 

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 2



Da har vi begynt

  • Skrevet 16.12.2016
  • Klokken 10:27

Gårsdagen tok meg med storm. Startet dagen 07.00 med å dra til Oslo for å møte opp på NHI ( norges idrettshøgskole) klokken 09.00. Dette var vårt første oppmøte på NHI, og jeg var ikke sikker på hva som ventet meg. Møtte opp fastende, og gjorde meg klar for tester. Vi skulle ligge i en DXA maskin og måle hvilestoffskifte. Noen lurer sikkert på hva DXA er? Vel det er en maskin som man ligger på i rundt 12-15 minutter. Da vil denne maskinen ta bilder av hele kroppen slik at man får et overblikk over kroppen. Den måler bentetthet mildt sagt. Når de skulle måle hvilestoffskifte, så lå jeg på en madrass med en maske foran munnen i 30 minutter. På den tiden klarte jeg fint å sovne med tanken på null niks mat i kroppen. Kan si jeg var sliten der å da. Det var ingen krevende utfordringer i den første runden på NHI med andre ord, men flere tester kommer vel i vente.

Ettersom jeg var ferdig rundt 10.30, og jeg skulle trene på Haralds klokken 15.00, så hadde jeg virkelig god tid på meg. Fikk handlet alle julegavene til familie og venner, og tuslet rundt i butikker, og var en tur innom et slags julemarked. Selvom det var lenge å vandre før jeg skulle på gymmen, så hadde jeg det likevel koselig alene. Jeg er et menneske som trives i eget selvskap, og det var jeg takknemlig for i dag. Fikk utnyttet tiden godt, og jeg trengte faktisk hvert eneste minutt for å finne gaver. Så er en blid og fornøyd jente ettersom alle julegavene endelig er i boks.










Så alle disse godsakene når jeg vandret inne på det lille markede som var satt opp. Var vel nesten så jeg sikla over disken der jeg gikk og knipsa bilder for meg selv. Selvsagt så er jeg en flink jente og gikk pent forbi. Likevel er jeg sikker på at hvis jeg ikke hadde en diett å følge, så hadde jeg sikkert kasta meg over en.Godt at styrken min sitter godt fast i meg. Når jeg virkelig vil noe, så er det ingen vei tilbake i mitt hode, så jeg regner med at denne dietten vil gå på skinner. 


Når endelig tiden for å få rompa på gymmen var der, så var jeg virkelig sliten. Likevel er jeg alltid utrolig motivert med en gang jeg går inn døra på Harladś. Tanken på at jeg har en trener som pusher meg, og ikke minst med at jeg gir alt selv, det er en fantastisk følelse. Jeg får virkelig utnyttet tiden min riktig, og jeg slet allerede med å gå når økten var ferdig. Noe sier meg at de neste to dagene blir verre. 

I mine øyne så finnes det ikke noe mer motiverende enn å gå inn på Haraldś. Hvert minutt jeg bruker der, er et minutt nærmere mål og drømmer. Jeg får en glede av å være der og se andre motiverte mennesker rundt meg. Det er et sted hvor man kan være seg selv, få hjelp om man spør, og ingen dømmer deg der du står når du gjør ditt beste. 

Som jeg har sagt tidligere så er ikke dietten min hard inntil videre. Jeg har mye energi, får gode måltider, og jeg er rett og slett uthvilt. Det er en veldig god følelse, og jeg håper det fortsetter i dette tempoet til etter nyttår.

 

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 2



Finn motivasjonen

  • Skrevet 14.12.2016
  • Klokken 16:27

Mange sliter med motivasjon både innen trening, jobb, skole eller lignende. Som alle andre, så har jeg slike dager hvor motivasjonen min ikke strekker til, men hva gjør man da? Reflekter. Reflekter over hva du vil. Hva er målet ditt? Hva ønsker du å få ut av dette?Hva er drømmen? Hvis det er vanskelig å komme seg på trening, så tenk på følelsen etterpå. Ikke sleng rompa ned på sofaen når den skriker etter deg. Tenk heller på hvor god den sofaen er etter en god og hard økt på gymmen. Hvis du ikke føler noe for å trene, så dra på gymmen, vær der i fem minutter og se hva kroppen forteller deg. Forteller kroppen deg at dette går ikke i dag? Vel da har du prøvd. Du har stilt opp og kan dra hjem og nyte den sofaen resten av kvelden. Ofte så er de verste dagene, de beste treningsdagene. Likevel er det ikke alltid så lett som man ser det for seg. Derfor kommer jeg med et par tips. 

  • Ingen unnskyldninger → Rett å slett slutt å lag unnskyldninger når sofaen skriker etter deg. Du har ikke tid? Vel lag deg tid. Stå opp noen minutter før, dra før, lag mat dagen før, og lag plass på timeplanen. Mange har et hektisk liv, og både jobber, har barn, barna skal på trening, lage mat, vaske huset, men likevel, så klarer de å dra på trening. Hva har du da som unnskyldning? Ingen. Man kan alltid lage tid om man ønsker. 
  • Fleksibilitet → Du trenger ikke å trene flere timer hver dag. Du trenger bare 20 -30 minutter og du har allerede en god treningsøkt. 
  • Opp å stå → Vel så klarer du E N D A å finne unnskyldninger som ikke bør eksistere. Da kan du reise deg opp, gå rundt i stua, gjør simple øvelser i reklamepausene, vask huset, støvsug gulvet.. Gjør noe. 
  • Pass deg for overtrening → Dette er noe jeg har gjort og som virkelig slo hardt tilbake på meg. Ta det pent i begynnelsen slik at du ikke går rett på veggen og dasker deg selv i bakken. Kroppen trenger restitusjon for å fungere. 
  • Gjør det morsomt → Endre treningsplanen kan gjøre mangt. Skap variasjoner, velg det som er gøy og sett i gang! Orker du ikke treningssenteret? Vel spill vollyball, svøm i svømmehall, spill fotball med venner eller kanskje du bare vil ha en simpel løpetur?

Dette er noen tips som jeg håper får deg på en god vei. Sett på deg treningstøyet - kanskje noe nytt? Sett på løpeskoene og sett i gang. Å la kroppen være i aktivitet er viktig. Om det er bare fem minutter, så er de fem minuttene gull verdt i forhold til ingenting. 

-Benedicte Kristiansen Holm

 


 


kommentarer: 2



En kostbar sport?

  • Skrevet 11.12.2016
  • Klokken 15:46

Hvordan ligger jeg ann nå? Hvordan ser dietten min ut? Hvordan er treningssplitten min? Hva er motivasjonen? Hvordan har du råd til dette? Dette er spørsmål som dukker opp rett som det er. Det er de mest vanlige spørsmålene jeg får og de kan jeg svare på til en viss grad.

Kan begynne med å fortelle at jeg begynte forsiktig på dietten min for to uker siden. Sakte men sikkert jobber jeg meg mot målet. Dietten min er veldig fin nå i begynnelsen og jeg har mye variert kost i tross for at jeg styrer dietten min selv, men får veiledning av treneren min Harald. Jeg deler ikke hva jeg ligger på, og det gjør jeg med ren hensikt. Det er mange som tror de kan ligge på samme av karbohydrater, fett og proteiner som f.eks. meg grunnet av at man veier det samme, har lik høyde og alder. Først og fremst må jeg få frem at hver kropp er ulik. Ingen er like uansett om man har samme vekt, høyde og alder. Uansett om man har lik type kroppsbyggning, så er likevel det som passer for meg, ikke det samme som passer for deg. Alle er ulike, og det håper jeg du forstår. Man må regne ut hva man selv trenger etter dine egene behov.



Treningsplitten min kan jeg med andre ord dele med dere. Den består av fem dager med styrkeøkter i uken.

Dag nummer en består av øvelser som styrker overkroppen. Denne dagen går jeg inn på mage, rygg og samtidig litt legger. Jeg kjører da mellom 4-5 sett og har mellom 8-12 repetisjoner.

Dag nummer to består av skuldre og bryst. Mellom 4-5 sett og 8-12 repetisjoner. 

Dag nummer tre består av mage, triceps, biceps og en øvelse på legger. Mellom 4-5 sett og 8-12 repetisjoner. 

Dag nummer fire består av reint bein. Beina får virkelig kjenne på den brennende følelsen denne dagen. Oppvarming med sykkel , step maskin eller tredemølle. Denne dagen er også inntil videre den eneste dagen med cardio.

Dag nummer fem består av en god blanding av mage, ben og skuldre for å virkelig brenne ut muskelaturen før helgen. 

Så dette er min treningssplitt som jeg har inntil videre. Jeg forholder meg til ca syv ulike øvelser og har høy intensistet. Det som er viktig for meg er at jeg ikke holder meg til de repitisjonene som jeg skrev. Klarer jeg bare 8, så prøver jeg å presse en til. Klarer jeg 12, så presser jeg gjerne tre til. Jeg skal la det brenne ordentlig før jeg slepper vektene i bakken, og det anbefaler jeg at du gjør å. Er vektene for lette? Vel da velger du noen som er tyngre. Jobb for resultatene. Strev for dem. Hvis at det er det du vil, og du vil se resultatene snike seg på. Man må bare huske at det tar tid. Det kan ta flere uker og måneder før det skjer store resultater, men hvis man sammenligner fra der man begynte, så ser man det tydelig. Man kan bli mer overrasket enn man tror. Man ser ikke resultater med det første, for det tar tid. 
Motivasjonen min er meg selv og disse små resultatene man ser. Jeg liker å måle meg rundt magen, midje,øvre og nedre lår for å se prosessen min fra uke til uke. Det er en guide for å se at jeg går riktig vei, og ikke feil. Etter min mening burde alle ha seg selv som en motivasjon. Jeg ser tilbake på da jeg startet og frem til nå. Da ser jeg forandringer jeg trodde var umulig. Jeg er rett og slett imponert, og jeg er ikke i nærheten av målet mitt enda, men jeg er på god vei. Jeg går en riktig vei nå. Nå har jeg også en trener som er utrolig motiverende. Han har vært i bransjen og trent jenter til bikinifitness i 40 år, så jeg føler at jeg er i trygge hender. Når jeg drar til gymmen og ser for meg drømmen min, så blir jeg motivert. Jeg gir alt jeg har og nekter å gi meg før jeg har oppfylt drømmen. Så ja, jeg er min egen motivasjon. 



Hvordan har jeg råd til dette? Vel det er ikke noe å skjule at å stille til bikinifitness koster penger. Det er ikke gratis, men jeg har en jobb, og jeg får rimelig lønn, og jeg er flink til å spare. Mildt sagt. Før jeg valgte å stille, så satte jeg opp en liste. En liste på ting jeg muligens måtte bruke penger på. Dette er lista over hva jeg har funnet ut at jeg må bruke penger på inntil videre.

  • Bikini 2500kr
  • Sko 400 - 800 kr
  • Scenefarge 1200 kr
  • Extentions 1000 - 2000 kr
  • Sminke 500 -2000 kr
  • Glitter og diverse 500-1000kr
  • Hotell 1000-2000 kr
  • Reise til gymmen hver måned ca 500 kr
  • Løsvipper 1000 kr
  • Avgifter til NKF, konkurranseavgifter og gymmen 1000-3000 kr

Sluttsum mellom 15000 - 30 000.

Som sagt, så er dette kostbart. Absolutt ikke gratis, men som en venn av meg sa " når du først står på scena, så er det verdt hver eneste krone", så alt jeg har å si er at jeg gleder meg, og pengene går til dette i år. Dette er det jeg vil. Dette er drømmen min. En ting skal sies, og det er at dette blir betalt utover flere måneder. Samtidig så avhenger det av hvor lenge man er på diett, og når man stiller. Jeg er litt usikker på når jeg stiller, men det tar jeg som det kommer. Jeg er fast bestemt på at jeg skal stille, men jeg vil bygge opp grunnlaget godt nok før jeg står på scena.Så jeg vil prate mer om konkurransen når jeg nærmer meg. 

-Benedicte Kristiansen Holm

 


kommentarer: 0



Start dagen med en god balansert frokost

  • Skrevet 10.12.2016
  • Klokken 11:32

En god sunn og balansert frokost burde ha et balansert innhold av karbohydrater, fett og proteiner. Det er mange som ikke er flinke til å starte dagen med en frokost, elelr kanskje aldri spiser den. Frokosten er viktig for å få i gang kroppen. Frokosten får i gang forbrenningen, og gir oss energi. En start uten frokost tapper deg for energi og tar opp energien fra reservene dine i kroppen. Det vil si at humøret vil ikke være på topp, og du vil kanskje ikke ha like god konsentrasjon som ellers. 



En god frokost kan være som på dette bilde.

  • 2-3 grove knekkebrød
  • Et kokt egg
  • Reint skinke pålegg
  • Litt makrell i tomat
  • Litt grønt 

Andre anbefalinger som du kan spise på morgenen kan være

  • Grovt brød
  • Avokado
  • Noe grønt ved siden av
  • Frukt
  • Cottage cheese
  • Havregrøt
  • Egg




Dette er en balansert frokost med karbohydrater, fett og proteiner. Noen tenker sikkert at det er mye fett i makrell i tomat samt med et egg. Dette er fett kroppen din trenger. Det er sunt fett. Fett kroppen vil ha. Fett kroppen din trenger. Dette gir energi og vi får inn det daglige inntaket av omega 3. Samt med et 1/2 glass juice på siden for å få inn noen raske karbohydrater på morgenen for mer energi. 

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 0



Tiden mot konkurransen

  • Skrevet 09.12.2016
  • Klokken 17:41

Da var jeg her igjen, og tenker på om jeg skal starte opp igjen. Jeg har mange tanker om det, og vet at jeg stadig starter noe nytt, men vansker med å holde det oppe. Jeg var i fullt fres med YouTube videoene mine, men så tok redigeringsprogrammene mine slutten, og dermed tok YouTube slutten. Da er bare spørsmålet jeg sitter igjen med om jeg er tilbake for å bli. Inntil videre er planen å ha denne bloggen oppdatert igjen for min egen del.

Nå er jeg i den periode hvor jeg trener frem mot et bikinifitness konkurranse. Jeg trener nå fem dager i uken, og har en diett som gir meg mye energi som kroppen min trives med, men det vil ikke alltid forbli slik. Etter hvert vil dette bli mer vanskelig fysisk og ikke minst psykisk. Derfor vil jeg ha et sted å dele dette. Det vil bli både gode og dårlige tider fremover som jeg ser frem til.Ikke bare er dette utfordrene for meg, men det er en opplevelse. En opplevelse jeg tror jeg kommer til å vokse av. 

Jeg har mye som står fremover for meg nå. Jeg har mye å dele. Jeg skal også delta i en undersøkelse som varer til mars 2017. Det er en undersøkelse som Norges Idrettshøyskole har latt meg bli med på. Denne undersøkelsen handler om hva som skiller fitnessutøvere fra de vanlige aktive i gata. Når er det vi vipper over grensen våres fysisk og psykisk. Hva slags tankesett må man ha som en fitnessutøver? Hva skjer om man får "cravings" og vipper over? Har man det bra med seg selv på diett? Dette er noe undersøkelsen vil omfatte. De vil også kjøre ulike tester som finner ut om hvor sterkt skjelettet er, hva hvilestoffskiftet er, om man mister effekten av så hard trening over så lang tid, og hva som egentlig skjer med kroppen under dietten. 

Allerede gleder jeg meg mot denne tiden som står foran meg. Jeg føler jeg har mye å se frem til, samt en del å kanskje grue meg til. Tankesettet er det viktigste, og så lenge det er på plass, så er jeg på plass. Håper dette kan bli interresant for både dere og meg selv. Jeg vil dele det jeg har på hjertet og hva som skjer under hele tiden frem mot konkurransen. 

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 0



hits