Nytt r med nye muligheter

  • Skrevet 31.12.2016
  • Klokken 13:14

N er det snart et nytt r, og alle samler opp tanker for sette seg nye ml. I jula stabler vi kakebrett etter kakebrett som er s hye at man ikke ser julefilmen p tv. Vi spiser kanskje veldig mye julemat, og drikker mye godt. Derfor har mange trening hyt p lista til nyttr. De setter ml om trene hver dag, iallfall annen hver dag, og vipps s er det gjort. Du er overbrent allerede og du gir opp. Du legger fra deg treningen og tenker at du ikke fr noe resultater, s dette orker jeg ikke. Man er ndt til vre tlmodig. Resultater kommer ikke over natten. 

Mange blir overbrente fordi de trener for mye. Mange setter seg for mange ml, og skal n de for fort. Helst over natten, men det fungerer ikke slik. Hvis du har settet deg ti nye ml fordi alle andre gjr det, s m du regne med at det ikke gr. Selvom man kanskje blir oppgiret av se p motivasjon av andre topp trente og sprudlende treningsglade personer, s m man tenke p seg selv. Tenk p hvor du er i din posisjon innen trening. Er du nybegynner? middels? elelr er du veldig avansert? Du m tenke p hva som er realistisk for hvor du er, og jobb utifra ditt startpunkt. Hvis du trener spontant nr du nsker i stedenfor si at du skal trene hver dag. Da vil du kanskje lre elske trening p en helt annen mte. Da er ikke trening noe du m lenger, men noe du nsker. Et sted for slippe tankene og gnne p. 



S jeg hper du fr en riktig s fin nyttrsaften, og at du setter deg realistiske ml i dette nye ret vi er p vei inn i. I r skal jeg for frste gang ut p nyttrsaften og ta meg et glass. Ja, jeg skal stille til bikinifitness, men dette er et valg jeg tok med treneren min. Vi fant ut at jeg er s oppriktig flink av meg hver eneste dag, og jeg gjr aldri noe som dette. Jeg er en person som absolutt ikke rrer flaska og holder meg for det meste unna folk og fester. S denne ene gangen vil ikke sette meg s hardt tilbake, om jeg bare har denne dagen med venner og kjente. S jeg skal ikke ha skyldflelse etter i dag. Jeg skal kose meg, og sette pris p de jeg har rundt meg, og jeg hper du gjr det samme.

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 2



Julefeiring

  • Skrevet 26.12.2016
  • Klokken 21:35





I r var jule noe for seg selv. Utrolig fin jul hvis man ser bort ifra 39,5 i feber. Heldigvis tler jeg hy feber godt, og jeg sto p beina under hele julefeiringen. Avsluttet dagen litt tidlig og mtte ta noen pauser fra familien, men ellers har dert vrt like koselig som hvert r. Det se familien samlet og gleden bak ynene dems denne dagen har vrt fantastisk. 

Vi feirer jul hjemme hos oss hvert r, og i r feiret vi i et nytt hus. Et nytt og bedre hus hvor bde vi og familien fler oss hjemme. Som onkelen min sa " Selvom det er et nytt hus, s er tradisjonene det samme" for vi sitter nemlig rundt bordet i flere timer skravler, pner gaver som vanlig, spiser dessert etterp og fortsetter skravle til klokken slr 10 - 11. S selvom ikke formen var topp, s var fortsatt julen fin, og jeg har kost meg mye som alle de andre rene vi har feiret. 

Jeg hper dere alle har hatt en fin jul og omringet dere med de dere er glade i. 

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 2



Dagen som alle venter p, men som mange er redde for

  • Skrevet 24.12.2016
  • Klokken 15:01

Dagen hvor barna sitter ytterst p stolen for se etter gavene. Dagen hvor man finner mest stress om du er husmoren i huset. Dagen hvor glede er rundt hvert hjrne. Dagen hvor man samles for feire. Julen er en tid jeg er utrolig glad i, og jeg har alltid gledet meg til den tiden. N er den her igjen, og snart er denne tiden over igjen. Tiden i r har gtt ufattelig fort. Jeg klarer ikke skjnne hvor dagene har blitt av, men de har bare flydd forbi meg rett som det er. 

Dagen har vrt noe for seg selv. Har hatt lite svn, feber og er ufattelig sliten. Dette er den andre julen jeg opplever med sykdom. Jeg som aldri er syk ellers m jo selvsagt bli syk p denne ene dagen. S jeg har pakket meg i et teppe, settet p tven og sett p julefilmer. Denne dagen skal nytes som hver r, og jeg fortsetter med tradisjonene mine selvom jeg sitter her halvdd. Jeg gr aldri lei av filmene som sendes hver jul, og jeg gleder meg som en unge til de sendes p tv. 



Mange er redde for denne dagen s de spiser kanskje ikke mltider fr julematen, de overtrener og kaster opp. Mange med spiseforstyrrelser er livredde for denne dagen. Jeg kan skrive under p det siden jeg selv har vrt i den posisjonen fr. Jeg overtrente fr julaften, og etter. Jeg spiste nesten ingenting, bare nok s jeg ikke begynte grte av sult. Jeg overspiste ved middagstid, og kastet opp etterp. S ja, denne dagen kan vre katastrofe for enkelte. Mange tenker kanskje ikke at de har problemer fr de fr slengt det i ansiktet. Mange overtrener etter julen, men de vil ikke innrmme at de faktisk gjr det. Jeg ville ikke innrmme det, men nr jeg fikk det ppekt dag etter dag, s forsto jeg det til slutt og fikk hjelp. N er jeg p rett spor og jeg nyter maten og livet. Noe jeg hper dere som har problemer i julen ogs vil lre gjre. Det er vanskelig, men denne ene dagen er en dag for minner. 

Julen er en tid hvor man skal kose seg. Selvom jeg skal stille til bikinifitness, s er julaften en dag jeg ikke teller kalorier. Jeg spiser rett og slett det jeg vil denne dagen, og er tilbake til start dagen etter.Skal rlig si jeg har kastet meg over sjokolade, kaker, dadler og druer i dag, og julen har ikke engang ringet inn. Julen er en gang i ret, og etter min mening, s skal den nytes. Selvsagt kan man ta litt hensyn til det man spiser, men om man vil kose seg s skader det ikke den ene dagen. I lengden vil det skade, men en dag vil ikke delegge noe av prosessen. Mange tror denne ene dagen vil delegge og mange er ogs redde for denne dagen. Mange er redde for spise for mye av det gode. Det er forstelig, men husk at dette er en dag. En dag som ikke kommer igjen fr neste r.



Denne dagen burde feires uten skyldflelse. Jeg har hatt skyldflelse etter julaften flere ganger fr, men de siste gangene jeg har feiret julaften har jeg hatt en positiv tankegang hvor jeg tenker p at dette er en dag. En dag som feires med de jeg er glade i. Spist er spist og gjort er gjort. Man fler seg kanskje oppblst dagen etter, og ikke minst samme dagen. Kroppen holder p mye vann, og kroppen reagerte etter mltidene. Det er normalt. Det er menneskelig. Det er minner som blir laget igjennom mat og godt selskap, s ikke se ned p deg selv etterp. Du har skapt nye gode minner. En ny god julaften, og du kan glede deg til neste r med ny feiring og glede. Ikke vr redd. 

N slr julen snart inn og familien er her om noen timer. Jeg skal nyte den siste tiden under dyna, uten trening og se p julefilmene. Hper dere alle fr en fin jul og mtte alle deres nsker bli oppfylt. 

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 2



Christmas is around the corner

  • Skrevet 19.12.2016
  • Klokken 21:01



-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 4



Overnight oats

  • Skrevet 17.12.2016
  • Klokken 10:09



Dette er en super frokost, lunsj eller kveldsmat. Passer nr som helst p dagen og er veldig fyldene. Er alltid mett i flere timer etter dette mltidet, og det holder meg mett som regel fra lunsj og frem til middag. Dette er en veldig enkel oppskrift som kan bli gjort p to mter. Enten lar du den vre i kjleskapet over natten og lar den lage seg selv. Eller s kan du koke opp havregryn med vann og blande ingrediensene etterp. Like godt uansett hvilken mte man velger lage det p. 



S hva trenger du? Du trenger havregryn 60- 80g, vann, ca 100g cottage chees, en liten yoghurt med smak og 1/2 banan eller br. Man kan ogs tilsette med stning som sukrin og bruke kanel og kardemomme. Ettersom du har skaffet disse ingrediensene, s er alt du trenger gjre veldig enkelt. Du trenger bare blande alle ingrediensene i en boks. Sett p et lokk, og la den ligge i kjleskapet over natten. Eller s har du valg nummer to. Du kan koke opp havregryn med vann. Tilsette deretter yoghurt, cottage chees og br. Enjoy! 

Raskt, enkelt og godt. Dette er prikken over ien og virkelig gleder meg til spise dette nr lunsj tiden nrmer seg innp. Anbefaler p det sterkeste at dere prver det ut.Dette er enda et mltid som har en god balanse og tilfredsstiller stbehovet. 

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 2



Da har vi begynt

  • Skrevet 16.12.2016
  • Klokken 10:27

Grsdagen tok meg med storm. Startet dagen 07.00 med dra til Oslo for mte opp p NHI ( norges idrettshgskole) klokken 09.00. Dette var vrt frste oppmte p NHI, og jeg var ikke sikker p hva som ventet meg. Mtte opp fastende, og gjorde meg klar for tester. Vi skulle ligge i en DXA maskin og mle hvilestoffskifte. Noen lurer sikkert p hva DXA er? Vel det er en maskin som man ligger p i rundt 12-15 minutter. Da vil denne maskinen ta bilder av hele kroppen slik at man fr et overblikk over kroppen. Den mler bentetthet mildt sagt. Nr de skulle mle hvilestoffskifte, s l jeg p en madrass med en maske foran munnen i 30 minutter. P den tiden klarte jeg fint sovne med tanken p null niks mat i kroppen. Kan si jeg var sliten der da. Det var ingen krevende utfordringer i den frste runden p NHI med andre ord, men flere tester kommer vel i vente.

Ettersom jeg var ferdig rundt 10.30, og jeg skulle trene p Haralds klokken 15.00, s hadde jeg virkelig god tid p meg. Fikk handlet alle julegavene til familie og venner, og tuslet rundt i butikker, og var en tur innom et slags julemarked. Selvom det var lenge vandre fr jeg skulle p gymmen, s hadde jeg det likevel koselig alene. Jeg er et menneske som trives i eget selvskap, og det var jeg takknemlig for i dag. Fikk utnyttet tiden godt, og jeg trengte faktisk hvert eneste minutt for finne gaver. S er en blid og fornyd jente ettersom alle julegavene endelig er i boks.










S alle disse godsakene nr jeg vandret inne p det lille markede som var satt opp. Var vel nesten s jeg sikla over disken der jeg gikk og knipsa bilder for meg selv. Selvsagt s er jeg en flink jente og gikk pent forbi. Likevel er jeg sikker p at hvis jeg ikke hadde en diett flge, s hadde jeg sikkert kasta meg over en.Godt at styrken min sitter godt fast i meg. Nr jeg virkelig vil noe, s er det ingen vei tilbake i mitt hode, s jeg regner med at denne dietten vil g p skinner. 


Nr endelig tiden for f rompa p gymmen var der, s var jeg virkelig sliten. Likevel er jeg alltid utrolig motivert med en gang jeg gr inn dra p Harladś. Tanken p at jeg har en trener som pusher meg, og ikke minst med at jeg gir alt selv, det er en fantastisk flelse. Jeg fr virkelig utnyttet tiden min riktig, og jeg slet allerede med g nr kten var ferdig. Noe sier meg at de neste to dagene blir verre. 

I mine yne s finnes det ikke noe mer motiverende enn g inn p Haraldś. Hvert minutt jeg bruker der, er et minutt nrmere ml og drmmer. Jeg fr en glede av vre der og se andre motiverte mennesker rundt meg. Det er et sted hvor man kan vre seg selv, f hjelp om man spr, og ingen dmmer deg der du str nr du gjr ditt beste. 

Som jeg har sagt tidligere s er ikke dietten min hard inntil videre. Jeg har mye energi, fr gode mltider, og jeg er rett og slett uthvilt. Det er en veldig god flelse, og jeg hper det fortsetter i dette tempoet til etter nyttr.

 

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 2



Finn motivasjonen

  • Skrevet 14.12.2016
  • Klokken 16:27

Mange sliter med motivasjon bde innen trening, jobb, skole eller lignende. Som alle andre, s har jeg slike dager hvor motivasjonen min ikke strekker til, men hva gjr man da? Reflekter. Reflekter over hva du vil. Hva er mlet ditt? Hva nsker du f ut av dette?Hva er drmmen? Hvis det er vanskelig komme seg p trening, s tenk p flelsen etterp. Ikke sleng rompa ned p sofaen nr den skriker etter deg. Tenk heller p hvor god den sofaen er etter en god og hard kt p gymmen. Hvis du ikke fler noe for trene, s dra p gymmen, vr der i fem minutter og se hva kroppen forteller deg. Forteller kroppen deg at dette gr ikke i dag? Vel da har du prvd. Du har stilt opp og kan dra hjem og nyte den sofaen resten av kvelden. Ofte s er de verste dagene, de beste treningsdagene. Likevel er det ikke alltid s lett som man ser det for seg. Derfor kommer jeg med et par tips. 

  • Ingen unnskyldninger → Rett slett slutt lag unnskyldninger nr sofaen skriker etter deg. Du har ikke tid? Vel lag deg tid. St opp noen minutter fr, dra fr, lag mat dagen fr, og lag plass p timeplanen. Mange har et hektisk liv, og bde jobber, har barn, barna skal p trening, lage mat, vaske huset, men likevel, s klarer de dra p trening. Hva har du da som unnskyldning? Ingen. Man kan alltid lage tid om man nsker. 
  • Fleksibilitet → Du trenger ikke trene flere timer hver dag. Du trenger bare 20 -30 minutter og du har allerede en god treningskt. 
  • Opp st → Vel s klarer du E N D A finne unnskyldninger som ikke br eksistere. Da kan du reise deg opp, g rundt i stua, gjr simple velser i reklamepausene, vask huset, stvsug gulvet.. Gjr noe. 
  • Pass deg for overtrening → Dette er noe jeg har gjort og som virkelig slo hardt tilbake p meg. Ta det pent i begynnelsen slik at du ikke gr rett p veggen og dasker deg selv i bakken. Kroppen trenger restitusjon for fungere. 
  • Gjr det morsomt → Endre treningsplanen kan gjre mangt. Skap variasjoner, velg det som er gy og sett i gang! Orker du ikke treningssenteret? Vel spill vollyball, svm i svmmehall, spill fotball med venner eller kanskje du bare vil ha en simpel lpetur?

Dette er noen tips som jeg hper fr deg p en god vei. Sett p deg treningstyet - kanskje noe nytt? Sett p lpeskoene og sett i gang. la kroppen vre i aktivitet er viktig. Om det er bare fem minutter, s er de fem minuttene gull verdt i forhold til ingenting. 

-Benedicte Kristiansen Holm

 


 


kommentarer: 2



En kostbar sport?

  • Skrevet 11.12.2016
  • Klokken 15:46

Hvordan ligger jeg ann n? Hvordan ser dietten min ut? Hvordan er treningssplitten min? Hva er motivasjonen? Hvordan har du rd til dette? Dette er sprsml som dukker opp rett som det er. Det er de mest vanlige sprsmlene jeg fr og de kan jeg svare p til en viss grad.

Kan begynne med fortelle at jeg begynte forsiktig p dietten min for to uker siden. Sakte men sikkert jobber jeg meg mot mlet. Dietten min er veldig fin n i begynnelsen og jeg har mye variert kost i tross for at jeg styrer dietten min selv, men fr veiledning av treneren min Harald. Jeg deler ikke hva jeg ligger p, og det gjr jeg med ren hensikt. Det er mange som tror de kan ligge p samme av karbohydrater, fett og proteiner som f.eks. meg grunnet av at man veier det samme, har lik hyde og alder. Frst og fremst m jeg f frem at hver kropp er ulik. Ingen er like uansett om man har samme vekt, hyde og alder. Uansett om man har lik type kroppsbyggning, s er likevel det som passer for meg, ikke det samme som passer for deg. Alle er ulike, og det hper jeg du forstr. Man m regne ut hva man selv trenger etter dine egene behov.



Treningsplitten min kan jeg med andre ord dele med dere. Den bestr av fem dager med styrkekter i uken.

Dag nummer en bestr av velser som styrker overkroppen. Denne dagen gr jeg inn p mage, rygg og samtidig litt legger. Jeg kjrer da mellom 4-5 sett og har mellom 8-12 repetisjoner.

Dag nummer to bestr av skuldre og bryst. Mellom 4-5 sett og 8-12 repetisjoner. 

Dag nummer tre bestr av mage, triceps, biceps og en velse p legger. Mellom 4-5 sett og 8-12 repetisjoner. 

Dag nummer fire bestr av reint bein. Beina fr virkelig kjenne p den brennende flelsen denne dagen. Oppvarming med sykkel , step maskin eller tredemlle. Denne dagen er ogs inntil videre den eneste dagen med cardio.

Dag nummer fem bestr av en god blanding av mage, ben og skuldre for virkelig brenne ut muskelaturen fr helgen. 

S dette er min treningssplitt som jeg har inntil videre. Jeg forholder meg til ca syv ulike velser og har hy intensistet. Det som er viktig for meg er at jeg ikke holder meg til de repitisjonene som jeg skrev. Klarer jeg bare 8, s prver jeg presse en til. Klarer jeg 12, s presser jeg gjerne tre til. Jeg skal la det brenne ordentlig fr jeg slepper vektene i bakken, og det anbefaler jeg at du gjr . Er vektene for lette? Vel da velger du noen som er tyngre. Jobb for resultatene. Strev for dem. Hvis at det er det du vil, og du vil se resultatene snike seg p. Man m bare huske at det tar tid. Det kan ta flere uker og mneder fr det skjer store resultater, men hvis man sammenligner fra der man begynte, s ser man det tydelig. Man kan bli mer overrasket enn man tror. Man ser ikke resultater med det frste, for det tar tid. 
Motivasjonen min er meg selv og disse sm resultatene man ser. Jeg liker mle meg rundt magen, midje,vre og nedre lr for se prosessen min fra uke til uke. Det er en guide for se at jeg gr riktig vei, og ikke feil. Etter min mening burde alle ha seg selv som en motivasjon. Jeg ser tilbake p da jeg startet og frem til n. Da ser jeg forandringer jeg trodde var umulig. Jeg er rett og slett imponert, og jeg er ikke i nrheten av mlet mitt enda, men jeg er p god vei. Jeg gr en riktig vei n. N har jeg ogs en trener som er utrolig motiverende. Han har vrt i bransjen og trent jenter til bikinifitness i 40 r, s jeg fler at jeg er i trygge hender. Nr jeg drar til gymmen og ser for meg drmmen min, s blir jeg motivert. Jeg gir alt jeg har og nekter gi meg fr jeg har oppfylt drmmen. S ja, jeg er min egen motivasjon. 



Hvordan har jeg rd til dette? Vel det er ikke noe skjule at stille til bikinifitness koster penger. Det er ikke gratis, men jeg har en jobb, og jeg fr rimelig lnn, og jeg er flink til spare. Mildt sagt. Fr jeg valgte stille, s satte jeg opp en liste. En liste p ting jeg muligens mtte bruke penger p. Dette er lista over hva jeg har funnet ut at jeg m bruke penger p inntil videre.

  • Bikini 2500kr
  • Sko 400 - 800 kr
  • Scenefarge 1200 kr
  • Extentions 1000 - 2000 kr
  • Sminke 500 -2000 kr
  • Glitter og diverse 500-1000kr
  • Hotell 1000-2000 kr
  • Reise til gymmen hver mned ca 500 kr
  • Lsvipper 1000 kr
  • Avgifter til NKF, konkurranseavgifter og gymmen 1000-3000 kr

Sluttsum mellom 15000 - 30 000.

Som sagt, s er dette kostbart. Absolutt ikke gratis, men som en venn av meg sa " nr du frst str p scena, s er det verdt hver eneste krone", s alt jeg har si er at jeg gleder meg, og pengene gr til dette i r. Dette er det jeg vil. Dette er drmmen min. En ting skal sies, og det er at dette blir betalt utover flere mneder. Samtidig s avhenger det av hvor lenge man er p diett, og nr man stiller. Jeg er litt usikker p nr jeg stiller, men det tar jeg som det kommer. Jeg er fast bestemt p at jeg skal stille, men jeg vil bygge opp grunnlaget godt nok fr jeg str p scena.S jeg vil prate mer om konkurransen nr jeg nrmer meg. 

-Benedicte Kristiansen Holm

 


kommentarer: 0



Start dagen med en god balansert frokost

  • Skrevet 10.12.2016
  • Klokken 11:32

En god sunn og balansert frokost burde ha et balansert innhold av karbohydrater, fett og proteiner. Det er mange som ikke er flinke til starte dagen med en frokost, elelr kanskje aldri spiser den. Frokosten er viktig for f i gang kroppen. Frokosten fr i gang forbrenningen, og gir oss energi. En start uten frokost tapper deg for energi og tar opp energien fra reservene dine i kroppen. Det vil si at humret vil ikke vre p topp, og du vil kanskje ikke ha like god konsentrasjon som ellers. 



En god frokost kan vre som p dette bilde.

  • 2-3 grove knekkebrd
  • Et kokt egg
  • Reint skinke plegg
  • Litt makrell i tomat
  • Litt grnt 

Andre anbefalinger som du kan spise p morgenen kan vre

  • Grovt brd
  • Avokado
  • Noe grnt ved siden av
  • Frukt
  • Cottage cheese
  • Havregrt
  • Egg




Dette er en balansert frokost med karbohydrater, fett og proteiner. Noen tenker sikkert at det er mye fett i makrell i tomat samt med et egg. Dette er fett kroppen din trenger. Det er sunt fett. Fett kroppen vil ha. Fett kroppen din trenger. Dette gir energi og vi fr inn det daglige inntaket av omega 3. Samt med et 1/2 glass juice p siden for f inn noen raske karbohydrater p morgenen for mer energi. 

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 0



Tiden mot konkurransen

  • Skrevet 09.12.2016
  • Klokken 17:41

Da var jeg her igjen, og tenker p om jeg skal starte opp igjen. Jeg har mange tanker om det, og vet at jeg stadig starter noe nytt, men vansker med holde det oppe. Jeg var i fullt fres med YouTube videoene mine, men s tok redigeringsprogrammene mine slutten, og dermed tok YouTube slutten. Da er bare sprsmlet jeg sitter igjen med om jeg er tilbake for bli. Inntil videre er planen ha denne bloggen oppdatert igjen for min egen del.

N er jeg i den periode hvor jeg trener frem mot et bikinifitness konkurranse. Jeg trener n fem dager i uken, og har en diett som gir meg mye energi som kroppen min trives med, men det vil ikke alltid forbli slik. Etter hvert vil dette bli mer vanskelig fysisk og ikke minst psykisk. Derfor vil jeg ha et sted dele dette. Det vil bli bde gode og drlige tider fremover som jeg ser frem til.Ikke bare er dette utfordrene for meg, men det er en opplevelse. En opplevelse jeg tror jeg kommer til vokse av. 

Jeg har mye som str fremover for meg n. Jeg har mye dele. Jeg skal ogs delta i en underskelse som varer til mars 2017. Det er en underskelse som Norges Idrettshyskole har latt meg bli med p. Denne underskelsen handler om hva som skiller fitnessutvere fra de vanlige aktive i gata. Nr er det vi vipper over grensen vres fysisk og psykisk. Hva slags tankesett m man ha som en fitnessutver? Hva skjer om man fr "cravings" og vipper over? Har man det bra med seg selv p diett? Dette er noe underskelsen vil omfatte. De vil ogs kjre ulike tester som finner ut om hvor sterkt skjelettet er, hva hvilestoffskiftet er, om man mister effekten av s hard trening over s lang tid, og hva som egentlig skjer med kroppen under dietten. 

Allerede gleder jeg meg mot denne tiden som str foran meg. Jeg fler jeg har mye se frem til, samt en del kanskje grue meg til. Tankesettet er det viktigste, og s lenge det er p plass, s er jeg p plass. Hper dette kan bli interresant for bde dere og meg selv. Jeg vil dele det jeg har p hjertet og hva som skjer under hele tiden frem mot konkurransen. 

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 0



hits