Ny hjemmeside

  • Skrevet 29.01.2017
  • Klokken 18:58

Lenge har jeg hatt lyst til prve noe annet enn blogg.no, og n prver jeg ut wordpress. Grunnen er at jeg senere kan ha strre sjanser for utbygge hjemmeside, om jeg s nsker det. S hvis dere vil flge meg videre, s vil de neste innleggene min havne der.

https://yourbestselfdotblog.wordpress.com


 


kommentarer: 0



Hvorfor er restitusjon viktig?

  • Skrevet 21.01.2017
  • Klokken 21:58

Restitusjon, hva er det? Hvorfor er det viktig for deg? 

Nr man trener og presser musklene til max niv, s vil musklene bli slitne. De trenger en pause for bli sterkere. Restitusjon. Hvilemodus er et annet ord vi kan kalle dette for. Det er tiden hvor musklene gjenbygges etter ha blitt brytet ned, og de kommer tilbake sterke. Uten hvilemoduset, s vil ikke musklene rekke fornye seg. Det vil si at hvis du starter trene fr musklene fr nok hvile, s vil du ikke bygge mer muskler. Musklene rekker ikke gjennoppbygge seg fr du bryter dem ned igjen. 

Derfor har jeg en treningssplitt som tillater meg to hvile dager i uken. Jeg trenger disse to hviledagene for gjennoppbygge. 



Ikke nok med at kroppen trenger hvile, s er mat, vske og hvile like viktig. F i deg nok proteiner og karbohydrater rett etter kten din, og under hvilemoduset. Ernringen har mye si etter treningen, og timene som flges etter med tanken p energiboosten din. Hvor burde man da f energien ifra?

  • Karbohydrater → Brd, korn, poteter, ris , frukt og grnnsaker.
  • Proteiner → Kylling, fisk, kjtt, melk, ost.. 
  • Fett → Olje, avokado, fet fisk, kjtt og smr.

Allerede etter treningen vil jeg anbefale et balansert kosthold med karbohydrater, fett og proteiner. Allerede etter 30 minutter med trening, s kan musklene vre tomme for glykogen, som vil si at de trenger pfyll med mat. Hvis kroppen da fr mat, s kan dette virke inn positivt p treningen din og musklene dine. 

Hper dette var noe nyttig informasjon. 

-Benedicte Kristiansen Holm 

 

 


kommentarer: 0



Lag maten interresant, ikke kjedelig

  • Skrevet 18.01.2017
  • Klokken 19:41

S du synes det spise sunt er kjedelig? Det er vanskelig? Du kjenner kanskje bare til enkle ting som er sunt, som du mener er en sunn livsstil. Vel, da m du tenke deg godt om. Det er mye man kan gjre for skape variasjon, og alt kommer ned til det samme som er balanse. Balanse i det man spiser, mengden man spiser og hva man velger spise. 

spise sunt, det betyr absolutt ikke spise kjedelig. Man kan ha mange variasjoner i kosten, og det er bare snakk om tilpasse. Om du nsker kaste deg over en kake, s kast deg heller over en god ntteblanding eller en skl med frukt. nsker du en god kveldsmat eller dessert? Du kan lage mugcake i mikroen som det finnes mange oppskrifter p om du sker p nettet. Lag vafler eller pannekaker med havregryn, egg, bakepulver, yoghurt eller cottage chees og sleng med litt kanel. Lag deg en god blanding av yoghurt og frukt, som for eksepel s kan du steke en banan og ha p toppen eller et eple. 



spise sunt er ikke vanskelig, det er ikke tidskrevende, og det er ikke kjedelig. Det kan vre krevende om man stadig str over stsak situasjoner, men hva om du i de situasjonene kanskje har en pakke med blbr og en proteinbar? I de sammenhengende det er vanskelig, s kan det vre lurt ha med seg en sunn blanding av noe du virkelig liker. Da er ikke fokuset lenger p stsakene som str foran deg og skriker etter deg. Fokuset er da skiftet over til noe annet. 

Ikke glem at sunt trenger ikke vre kjedelig. Vr kreativ og bruk fantasien. Om du nsker en kjeks vedsiden av matpakken, s ta den kjeksen. Bare ha en balanse i matveien, og ikke glem nyte livet. 

-Benedicte Kristiansen Holm
 


kommentarer: 2



Formsjekk

  • Skrevet 13.01.2017
  • Klokken 23:24

Tiden for en ny formsjekk med coachen min var inne, og det var for se hvordan jeg ligger ann. Inntill videre, s er jeg langt fra der jeg burde vre, men nr dietten skal sl ordentlig til, og treningen str s hyt p lista, ja da vil det ligne noe annet. Videre n er planen fortsette slik jeg gjr, og bygge mer muskler. Bygge mer muskler slik at jeg kan komme hyere opp med sjansene mine nr jeg skal stille. N er det bestemt, og jeg skal stille i 2018, s dette ret vil vre bli den beste versjonen av meg selv. Bli den beste jeg overhode kan bli, slik at jeg kan stille p senen og fle at det jeg har jobbet for, ja det var verdt det. St p senen med en stolt flelse. Prosessen for komme p senen er hard, og den skal vre verdt det. Vrt sekund skal telle, og jeg skal stille og fle at jeg har ndd drmmen og mlet mitt. Jeg er et konkurranse menneske, og jeg vet at jeg skal g hardt inn, og n det jeg drmmer om.

Planen er fortsette trene p Haraldś en - to ganger i uken, s det blir mye pendling. Bare det tr foten inn p den gymmen er verdt den lange turen. Det f et miljskifte, det har virkelig mye si for meg. se motiverte mennesker, dedikerte mennesker, og mennesker som til og med er villige til hjelpe deg om det trengs, det er motiverende. Motiverende ha noen rundt som er like opphengt i fitness som en selv. 

S dette er min nvrende form. Den er ikke der den skal vre, men det er et utgangspunkt. Et utgangspunkt som ikke er s alt for ille, men et utgangspunkt som gir meg omrder fokusere p. Nr de omrdene hvor fokuset ligger er fikset, ja da er jeg klar for stille. Dette krever til og fokus. Jeg gir ikke opp fr mlet er ndd. Slik er planen, og slik blir det.Hper dere som flger med vil fortsette igjennom reisen min dette ret. Det blir et r med fokus p trening og kosthold. Om det er noe dere nsker at jeg skal skrive et innlegg om, s sleng inn forslag. Jeg er villig for forslag. 

-Benedicte Kristiansen Holm


 


kommentarer: 2



Kroppens respons

  • Skrevet 11.01.2017
  • Klokken 20:06

Hva gjr du nr kroppen responderer? Responderer med vre sliten. Responderer med fortelle at n er det nok. Forteller at n har du presset meg for mye. Vel, s hr p kroppen din. Kroppen din vet best, og kroppen din vet hva den vil. Ja, hvis du skal stille til bikinifitness s vil du nok ofte vre sliten i kroppen, og kroppen gir kanskje etter, men ha hode p rett plass. Om kroppen er dau sliten, mildt sagt, s gi kroppen en liten refeed. Gi kroppen din en dag hvor du gir den ekstra mat. Fyll opp med karbohydrater, og kanskje ta en dag som er litt roligere. Ta en dag hvor du ikke flyr i hundre og er p tra hele dagen. Kanskje du tar fri fra treningen? Kanskje du overtrener, og kroppen forteller deg at n m du ta et par steg tilbake. Innen trening og livet sjenerelt, s m man bruke hodet. Man m hre p kroppen, tyde signalene og gjre det som er riktig for deg. 

Ikke alle reagerer likt p trening og mat. Kanskje de har faktorer i livet som pvirker som stress, familie, venner, fritid, hobbyer, og alt som er rundt oss. Alt har en pvirkning, og det er bare avgjrende for hver enkelt om hvordan det pvirker. Ingen er like, og derfor er det viktig og ta hensyn til seg selv. 

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 1



Skyldflelse?

  • Skrevet 08.01.2017
  • Klokken 12:15

Er du en av de som sliter med skyldflelse? Skyldflelse etter mltider? Mltider du kanskje egentlig ikke skulle ha spist? "Forbudt" mat? Vel jeg har vrt der selv fr, og jeg henger vel litt i stroppen selv n per i dag. Jeg fikk tanken p dette etter i gr hvor jeg spiste litt av hvert som jeg burde ha ligget unna. Jeg gr p diett, og jeg sprakk den dagen. Vel, jeg er menneskelig akkurat som du som leser dette. holde et strikt regime kan pvirke stort, og man kan bli frustrert. Jeg har levd p et strikt regime i en lang lang periode, og for noen dager siden stoppet det opp for meg. 



Startet dagen med en god frokost, en god treningskt og dro rett p jobb. Kom inn p vaktrommet hvor det sto alt av mitt favoritt godis. Selvsagt sa jeg til meg selv at jeg skulle vre sterk. Jeg er p diett, og da m jeg holde meg til planen. Det var ikke slik det foregikk. Ut den dagen gikk jeg sm spiste p favoritt godiset mitt og jeg sto igjen etter dagen og tenkte " herregud hva har jeg gjort n". Selv i julen hvor jeg koste meg litt ekstra fikk jeg ikke skyldflelse, men denne dagen fikk jeg det. Det var ikke planlagt spise, og derfor dro skyldflelsen seg sakte men sikkert inn. 

Nr jeg kom hjem etter jobb denne dagen stilte jeg meg selv et par sprsml.

  • Hvorfor spiste jeg maten nr jeg egentlig ikke ville ha den?
  • Hva er grunnen for at jeg fr skyldflelse?
  • Vil en dag delegge for meg?
  • Hvorfor fler jeg meg slik jeg gjr n?

Dette var sprsml jeg stadig dro opp, og nei, en dag med det du nsker vil ikke delegge for deg. Hvis du spiser sunt ret rundt ca 99% av tiden, s vil ikke en dag delegge for deg. Det er umulig legge p seg to kilo etter et mltid med "forbudt" mat. Ja, man ser kanskje mer oppblst ut, men det er fordi kroppen holder vann etter slikt mltid. Derfor er tipset mitt drikke masse vann dagen etter, og ikke overdriv treningen, for da kan det bli verre.

Jeg tror jeg flte det jeg flte den dagen grunnet at jeg er et rutine menneske. Noen som kjenner seg igjen? Vel, jeg liker ha alt planlagt, og hvis jeg skal ha et "forbudt" mltid, s pleier jeg planlegge hvilken dag dette skal lande p. Slik at nr det landet p en dag jeg ikke hadde planlagt, s ble hele dagen feil. Jeg spiste kanskje ikke slik jeg burde resten av dagen heller. Jeg fikk skyldflelsen fordi jeg er p diett, og det er ikke planlagt. Likevel s m man tenke at en dag delegger ikke. Man har mange dager hente seg inn p, og nsker man en sunn livsstil, s skader det heller aldri med balanse. nsker man noe, s gjr man det. Bare husk balansere. Alt i livet trenger balanse. Det er lov med en dag uten det regime du er vandt med. Det er lov med en utskeielse. Har det skjedd, s har det skjedd. Spist er spist, og gjort er gjort. Du tilfredsstilte behovene som kroppen din signaliserte, s ikke riv deg selv ned med skyldflelse for det. 

-Benedicte Kristiansen Holm

 


kommentarer: 2



hits