Ny hjemmeside

  • Skrevet 29.01.2017
  • Klokken 18:58

Lenge har jeg hatt lyst til å prøve noe annet enn blogg.no, og nå prøver jeg ut wordpress. Grunnen er at jeg senere kan ha større sjanser for å utbygge hjemmeside, om jeg så ønsker det. Så hvis dere vil følge meg videre, så vil de neste innleggene min havne der.

https://yourbestselfdotblog.wordpress.com


 


kommentarer: 0



Hvorfor er restitusjon viktig?

  • Skrevet 21.01.2017
  • Klokken 21:58

Restitusjon, hva er det? Hvorfor er det viktig for deg? 

Når man trener og presser musklene til max nivå, så vil musklene bli slitne. De trenger en pause for å bli sterkere. Restitusjon. Hvilemodus er et annet ord vi kan kalle dette for. Det er tiden hvor musklene gjenbygges etter å ha blitt brytet ned, og de kommer tilbake sterke. Uten hvilemoduset, så vil ikke musklene rekke å fornye seg. Det vil si at hvis du starter å trene før musklene får nok hvile, så vil du ikke bygge mer muskler. Musklene rekker ikke å gjennoppbygge seg før du bryter dem ned igjen. 

Derfor har jeg en treningssplitt som tillater meg to hvile dager i uken. Jeg trenger disse to hviledagene for å gjennoppbygge. 



Ikke nok med at kroppen trenger hvile, så er mat, væske og hvile like viktig. Få i deg nok proteiner og karbohydrater rett etter økten din, og under hvilemoduset. Ernæringen har mye å si etter treningen, og timene som følges etter med tanken på energiboosten din. Hvor burde man da få energien ifra?

  • Karbohydrater → Brød, korn, poteter, ris , frukt og grønnsaker.
  • Proteiner → Kylling, fisk, kjøtt, melk, ost.. 
  • Fett → Olje, avokado, fet fisk, kjøtt og smør.

Allerede etter treningen vil jeg anbefale et balansert kosthold med karbohydrater, fett og proteiner. Allerede etter 30 minutter med trening, så kan musklene være tomme for glykogen, som vil si at de trenger påfyll med mat. Hvis kroppen da får mat, så kan dette virke inn positivt på treningen din og musklene dine. 

Håper dette var noe nyttig informasjon. 

-Benedicte Kristiansen Holm 

 

 


kommentarer: 0



Lag maten interresant, ikke kjedelig

  • Skrevet 18.01.2017
  • Klokken 19:41

Så du synes det å spise sunt er kjedelig? Det er vanskelig? Du kjenner kanskje bare til enkle ting som er sunt, som du mener er en sunn livsstil. Vel, da må du tenke deg godt om. Det er mye man kan gjøre for å skape variasjon, og alt kommer ned til det samme som er balanse. Balanse i det man spiser, mengden man spiser og hva man velger å spise. 

Å spise sunt, det betyr absolutt ikke å spise kjedelig. Man kan ha mange variasjoner i kosten, og det er bare snakk om å tilpasse. Om du ønsker å kaste deg over en kake, så kast deg heller over en god nøtteblanding eller en skål med frukt. Ønsker du en god kveldsmat eller dessert? Du kan lage mugcake i mikroen som det finnes mange oppskrifter på om du søker på nettet. Lag vafler eller pannekaker med havregryn, egg, bakepulver, yoghurt eller cottage chees og sleng med litt kanel. Lag deg en god blanding av yoghurt og frukt, som for eksepel så kan du steke en banan og ha på toppen eller et eple. 



Å spise sunt er ikke vanskelig, det er ikke tidskrevende, og det er ikke kjedelig. Det kan være krevende om man stadig står over søtsak situasjoner, men hva om du i de situasjonene kanskje har en pakke med blåbær og en proteinbar? I de sammenhengende det er vanskelig, så kan det være lurt å ha med seg en sunn blanding av noe du virkelig liker. Da er ikke fokuset lenger på søtsakene som står foran deg og skriker etter deg. Fokuset er da skiftet over til noe annet. 

Ikke glem at sunt trenger ikke å være kjedelig. Vær kreativ og bruk fantasien. Om du ønsker en kjeks vedsiden av matpakken, så ta den kjeksen. Bare ha en balanse i matveien, og ikke glem å nyte livet. 

-Benedicte Kristiansen Holm
 


kommentarer: 2



Formsjekk

  • Skrevet 13.01.2017
  • Klokken 23:24

Tiden for en ny formsjekk med coachen min var inne, og det var for å se hvordan jeg ligger ann. Inntill videre, så er jeg langt fra der jeg burde være, men når dietten skal slå ordentlig til, og treningen står så høyt på lista, ja da vil det ligne noe annet. Videre nå er planen å fortsette slik jeg gjør, og bygge mer muskler. Bygge mer muskler slik at jeg kan komme høyere opp med sjansene mine når jeg skal stille. Nå er det bestemt, og jeg skal stille i 2018, så dette året vil være å bli den beste versjonen av meg selv. Bli den beste jeg overhode kan bli, slik at jeg kan stille på senen og føle at det jeg har jobbet for, ja det var verdt det. Stå på senen med en stolt følelse. Prosessen for å komme på senen er hard, og den skal være verdt det. Vært sekund skal telle, og jeg skal stille og føle at jeg har nådd drømmen og målet mitt. Jeg er et konkurranse menneske, og jeg vet at jeg skal gå hardt inn, og nå det jeg drømmer om.

Planen er å fortsette å trene på Haraldś en - to ganger i uken, så det blir mye pendling. Bare det å trå foten inn på den gymmen er verdt den lange turen. Det å få et miljøskifte, det har virkelig mye å si for meg. Å se motiverte mennesker, dedikerte mennesker, og mennesker som til og med er villige til å hjelpe deg om det trengs, det er motiverende. Motiverende å ha noen rundt som er like opphengt i fitness som en selv. 

Så dette er min nåværende form. Den er ikke der den skal være, men det er et utgangspunkt. Et utgangspunkt som ikke er så alt for ille, men et utgangspunkt som gir meg områder å fokusere på. Når de områdene hvor fokuset ligger er fikset, ja da er jeg klar for å stille. Dette krever til og fokus. Jeg gir ikke opp før målet er nådd. Slik er planen, og slik blir det.Håper dere som følger med vil fortsette igjennom reisen min dette året. Det blir et år med fokus på trening og kosthold. Om det er noe dere ønsker at jeg skal skrive et innlegg om, så sleng inn forslag. Jeg er villig for forslag. 

-Benedicte Kristiansen Holm


 


kommentarer: 2



Kroppens respons

  • Skrevet 11.01.2017
  • Klokken 20:06

Hva gjør du når kroppen responderer? Responderer med å være sliten. Responderer med å fortelle at nå er det nok. Forteller at nå har du presset meg for mye. Vel, så hør på kroppen din. Kroppen din vet best, og kroppen din vet hva den vil. Ja, hvis du skal stille til bikinifitness så vil du nok ofte være sliten i kroppen, og kroppen gir kanskje etter, men ha hode på rett plass. Om kroppen er dau sliten, mildt sagt, så gi kroppen en liten refeed. Gi kroppen din en dag hvor du gir den ekstra mat. Fyll opp med karbohydrater, og kanskje ta en dag som er litt roligere. Ta en dag hvor du ikke flyr i hundre og er på tæra hele dagen. Kanskje du tar fri fra treningen? Kanskje du overtrener, og kroppen forteller deg at nå må du ta et par steg tilbake. Innen trening og livet sjenerelt, så må man bruke hodet. Man må høre på kroppen, tyde signalene og gjøre det som er riktig for deg. 

Ikke alle reagerer likt på trening og mat. Kanskje de har faktorer i livet som påvirker som stress, familie, venner, fritid, hobbyer, og alt som er rundt oss. Alt har en påvirkning, og det er bare avgjørende for hver enkelt om hvordan det påvirker. Ingen er like, og derfor er det viktig og ta hensyn til seg selv. 

-Benedicte Kristiansen Holm


kommentarer: 1



Skyldfølelse?

  • Skrevet 08.01.2017
  • Klokken 12:15

Er du en av de som sliter med skyldfølelse? Skyldfølelse etter måltider? Måltider du kanskje egentlig ikke skulle ha spist? "Forbudt" mat? Vel jeg har vært der selv før, og jeg henger vel litt i stroppen selv nå per i dag. Jeg fikk tanken på dette etter i går hvor jeg spiste litt av hvert som jeg burde ha ligget unna. Jeg går på diett, og jeg sprakk den dagen. Vel, jeg er menneskelig akkurat som du som leser dette. Å holde et strikt regime kan påvirke stort, og man kan bli frustrert. Jeg har levd på et strikt regime i en lang lang periode, og for noen dager siden stoppet det opp for meg. 



Startet dagen med en god frokost, en god treningsøkt og dro rett på jobb. Kom inn på vaktrommet hvor det sto alt av mitt favoritt godis. Selvsagt sa jeg til meg selv at jeg skulle være sterk. Jeg er på diett, og da må jeg holde meg til planen. Det var ikke slik det foregikk. Ut den dagen gikk jeg å små spiste på favoritt godiset mitt og jeg sto igjen etter dagen og tenkte " herregud hva har jeg gjort nå". Selv i julen hvor jeg koste meg litt ekstra fikk jeg ikke skyldfølelse, men denne dagen fikk jeg det. Det var ikke planlagt å spise, og derfor dro skyldfølelsen seg sakte men sikkert inn. 

Når jeg kom hjem etter jobb denne dagen stilte jeg meg selv et par spørsmål.

  • Hvorfor spiste jeg maten når jeg egentlig ikke ville ha den?
  • Hva er grunnen for at jeg får skyldfølelse?
  • Vil en dag ødelegge for meg?
  • Hvorfor føler jeg meg slik jeg gjør nå?

Dette var spørsmål jeg stadig dro opp, og nei, en dag med det du ønsker vil ikke ødelegge for deg. Hvis du spiser sunt året rundt ca 99% av tiden, så vil ikke en dag ødelegge for deg. Det er umulig å legge på seg to kilo etter et måltid med "forbudt" mat. Ja, man ser kanskje mer oppblåst ut, men det er fordi kroppen holder vann etter slikt måltid. Derfor er tipset mitt å drikke masse vann dagen etter, og ikke overdriv treningen, for da kan det bli verre.

Jeg tror jeg følte det jeg følte den dagen grunnet at jeg er et rutine menneske. Noen som kjenner seg igjen? Vel, jeg liker å ha alt planlagt, og hvis jeg skal ha et "forbudt" måltid, så pleier jeg å planlegge hvilken dag dette skal lande på. Slik at når det landet på en dag jeg ikke hadde planlagt, så ble hele dagen feil. Jeg spiste kanskje ikke slik jeg burde resten av dagen heller. Jeg fikk skyldfølelsen fordi jeg er på diett, og det er ikke planlagt. Likevel så må man tenke at en dag ødelegger ikke. Man har mange dager å hente seg inn på, og ønsker man en sunn livsstil, så skader det heller aldri med balanse. Ønsker man noe, så gjør man det. Bare husk å balansere. Alt i livet trenger balanse. Det er lov med en dag uten det regime du er vandt med. Det er lov med en utskeielse. Har det skjedd, så har det skjedd. Spist er spist, og gjort er gjort. Du tilfredsstilte behovene som kroppen din signaliserte, så ikke riv deg selv ned med skyldfølelse for det. 

-Benedicte Kristiansen Holm

 


kommentarer: 2



hits