Hvorfor er restitusjon viktig?

  • Skrevet 21.01.2017
  • Klokken 21:58

Restitusjon, hva er det? Hvorfor er det viktig for deg? 

Nr man trener og presser musklene til max niv, s vil musklene bli slitne. De trenger en pause for bli sterkere. Restitusjon. Hvilemodus er et annet ord vi kan kalle dette for. Det er tiden hvor musklene gjenbygges etter ha blitt brytet ned, og de kommer tilbake sterke. Uten hvilemoduset, s vil ikke musklene rekke fornye seg. Det vil si at hvis du starter trene fr musklene fr nok hvile, s vil du ikke bygge mer muskler. Musklene rekker ikke gjennoppbygge seg fr du bryter dem ned igjen. 

Derfor har jeg en treningssplitt som tillater meg to hvile dager i uken. Jeg trenger disse to hviledagene for gjennoppbygge. 



Ikke nok med at kroppen trenger hvile, s er mat, vske og hvile like viktig. F i deg nok proteiner og karbohydrater rett etter kten din, og under hvilemoduset. Ernringen har mye si etter treningen, og timene som flges etter med tanken p energiboosten din. Hvor burde man da f energien ifra?

  • Karbohydrater → Brd, korn, poteter, ris , frukt og grnnsaker.
  • Proteiner → Kylling, fisk, kjtt, melk, ost.. 
  • Fett → Olje, avokado, fet fisk, kjtt og smr.

Allerede etter treningen vil jeg anbefale et balansert kosthold med karbohydrater, fett og proteiner. Allerede etter 30 minutter med trening, s kan musklene vre tomme for glykogen, som vil si at de trenger pfyll med mat. Hvis kroppen da fr mat, s kan dette virke inn positivt p treningen din og musklene dine. 

Hper dette var noe nyttig informasjon. 

-Benedicte Kristiansen Holm 

 

 


kommentarer: 0




Legg igjen en kommentar

hits