Hvorfor er restitusjon viktig?

  • Skrevet 21.01.2017
  • Klokken 21:58

Restitusjon, hva er det? Hvorfor er det viktig for deg? 

Når man trener og presser musklene til max nivå, så vil musklene bli slitne. De trenger en pause for å bli sterkere. Restitusjon. Hvilemodus er et annet ord vi kan kalle dette for. Det er tiden hvor musklene gjenbygges etter å ha blitt brytet ned, og de kommer tilbake sterke. Uten hvilemoduset, så vil ikke musklene rekke å fornye seg. Det vil si at hvis du starter å trene før musklene får nok hvile, så vil du ikke bygge mer muskler. Musklene rekker ikke å gjennoppbygge seg før du bryter dem ned igjen. 

Derfor har jeg en treningssplitt som tillater meg to hvile dager i uken. Jeg trenger disse to hviledagene for å gjennoppbygge. 



Ikke nok med at kroppen trenger hvile, så er mat, væske og hvile like viktig. Få i deg nok proteiner og karbohydrater rett etter økten din, og under hvilemoduset. Ernæringen har mye å si etter treningen, og timene som følges etter med tanken på energiboosten din. Hvor burde man da få energien ifra?

  • Karbohydrater → Brød, korn, poteter, ris , frukt og grønnsaker.
  • Proteiner → Kylling, fisk, kjøtt, melk, ost.. 
  • Fett → Olje, avokado, fet fisk, kjøtt og smør.

Allerede etter treningen vil jeg anbefale et balansert kosthold med karbohydrater, fett og proteiner. Allerede etter 30 minutter med trening, så kan musklene være tomme for glykogen, som vil si at de trenger påfyll med mat. Hvis kroppen da får mat, så kan dette virke inn positivt på treningen din og musklene dine. 

Håper dette var noe nyttig informasjon. 

-Benedicte Kristiansen Holm 

 

 


kommentarer: 0




Legg igjen en kommentar

hits