En kostbar sport?

  • Skrevet 11.12.2016
  • Klokken 15:46

Hvordan ligger jeg ann n? Hvordan ser dietten min ut? Hvordan er treningssplitten min? Hva er motivasjonen? Hvordan har du rd til dette? Dette er sprsml som dukker opp rett som det er. Det er de mest vanlige sprsmlene jeg fr og de kan jeg svare p til en viss grad.

Kan begynne med fortelle at jeg begynte forsiktig p dietten min for to uker siden. Sakte men sikkert jobber jeg meg mot mlet. Dietten min er veldig fin n i begynnelsen og jeg har mye variert kost i tross for at jeg styrer dietten min selv, men fr veiledning av treneren min Harald. Jeg deler ikke hva jeg ligger p, og det gjr jeg med ren hensikt. Det er mange som tror de kan ligge p samme av karbohydrater, fett og proteiner som f.eks. meg grunnet av at man veier det samme, har lik hyde og alder. Frst og fremst m jeg f frem at hver kropp er ulik. Ingen er like uansett om man har samme vekt, hyde og alder. Uansett om man har lik type kroppsbyggning, s er likevel det som passer for meg, ikke det samme som passer for deg. Alle er ulike, og det hper jeg du forstr. Man m regne ut hva man selv trenger etter dine egene behov.



Treningsplitten min kan jeg med andre ord dele med dere. Den bestr av fem dager med styrkekter i uken.

Dag nummer en bestr av velser som styrker overkroppen. Denne dagen gr jeg inn p mage, rygg og samtidig litt legger. Jeg kjrer da mellom 4-5 sett og har mellom 8-12 repetisjoner.

Dag nummer to bestr av skuldre og bryst. Mellom 4-5 sett og 8-12 repetisjoner. 

Dag nummer tre bestr av mage, triceps, biceps og en velse p legger. Mellom 4-5 sett og 8-12 repetisjoner. 

Dag nummer fire bestr av reint bein. Beina fr virkelig kjenne p den brennende flelsen denne dagen. Oppvarming med sykkel , step maskin eller tredemlle. Denne dagen er ogs inntil videre den eneste dagen med cardio.

Dag nummer fem bestr av en god blanding av mage, ben og skuldre for virkelig brenne ut muskelaturen fr helgen. 

S dette er min treningssplitt som jeg har inntil videre. Jeg forholder meg til ca syv ulike velser og har hy intensistet. Det som er viktig for meg er at jeg ikke holder meg til de repitisjonene som jeg skrev. Klarer jeg bare 8, s prver jeg presse en til. Klarer jeg 12, s presser jeg gjerne tre til. Jeg skal la det brenne ordentlig fr jeg slepper vektene i bakken, og det anbefaler jeg at du gjr . Er vektene for lette? Vel da velger du noen som er tyngre. Jobb for resultatene. Strev for dem. Hvis at det er det du vil, og du vil se resultatene snike seg p. Man m bare huske at det tar tid. Det kan ta flere uker og mneder fr det skjer store resultater, men hvis man sammenligner fra der man begynte, s ser man det tydelig. Man kan bli mer overrasket enn man tror. Man ser ikke resultater med det frste, for det tar tid. 
Motivasjonen min er meg selv og disse sm resultatene man ser. Jeg liker mle meg rundt magen, midje,vre og nedre lr for se prosessen min fra uke til uke. Det er en guide for se at jeg gr riktig vei, og ikke feil. Etter min mening burde alle ha seg selv som en motivasjon. Jeg ser tilbake p da jeg startet og frem til n. Da ser jeg forandringer jeg trodde var umulig. Jeg er rett og slett imponert, og jeg er ikke i nrheten av mlet mitt enda, men jeg er p god vei. Jeg gr en riktig vei n. N har jeg ogs en trener som er utrolig motiverende. Han har vrt i bransjen og trent jenter til bikinifitness i 40 r, s jeg fler at jeg er i trygge hender. Nr jeg drar til gymmen og ser for meg drmmen min, s blir jeg motivert. Jeg gir alt jeg har og nekter gi meg fr jeg har oppfylt drmmen. S ja, jeg er min egen motivasjon. 



Hvordan har jeg rd til dette? Vel det er ikke noe skjule at stille til bikinifitness koster penger. Det er ikke gratis, men jeg har en jobb, og jeg fr rimelig lnn, og jeg er flink til spare. Mildt sagt. Fr jeg valgte stille, s satte jeg opp en liste. En liste p ting jeg muligens mtte bruke penger p. Dette er lista over hva jeg har funnet ut at jeg m bruke penger p inntil videre.

  • Bikini 2500kr
  • Sko 400 - 800 kr
  • Scenefarge 1200 kr
  • Extentions 1000 - 2000 kr
  • Sminke 500 -2000 kr
  • Glitter og diverse 500-1000kr
  • Hotell 1000-2000 kr
  • Reise til gymmen hver mned ca 500 kr
  • Lsvipper 1000 kr
  • Avgifter til NKF, konkurranseavgifter og gymmen 1000-3000 kr

Sluttsum mellom 15000 - 30 000.

Som sagt, s er dette kostbart. Absolutt ikke gratis, men som en venn av meg sa " nr du frst str p scena, s er det verdt hver eneste krone", s alt jeg har si er at jeg gleder meg, og pengene gr til dette i r. Dette er det jeg vil. Dette er drmmen min. En ting skal sies, og det er at dette blir betalt utover flere mneder. Samtidig s avhenger det av hvor lenge man er p diett, og nr man stiller. Jeg er litt usikker p nr jeg stiller, men det tar jeg som det kommer. Jeg er fast bestemt p at jeg skal stille, men jeg vil bygge opp grunnlaget godt nok fr jeg str p scena.S jeg vil prate mer om konkurransen nr jeg nrmer meg. 

-Benedicte Kristiansen Holm

 


kommentarer: 0




Legg igjen en kommentar

hits