En kostbar sport?

  • Skrevet 11.12.2016
  • Klokken 15:46

Hvordan ligger jeg ann nå? Hvordan ser dietten min ut? Hvordan er treningssplitten min? Hva er motivasjonen? Hvordan har du råd til dette? Dette er spørsmål som dukker opp rett som det er. Det er de mest vanlige spørsmålene jeg får og de kan jeg svare på til en viss grad.

Kan begynne med å fortelle at jeg begynte forsiktig på dietten min for to uker siden. Sakte men sikkert jobber jeg meg mot målet. Dietten min er veldig fin nå i begynnelsen og jeg har mye variert kost i tross for at jeg styrer dietten min selv, men får veiledning av treneren min Harald. Jeg deler ikke hva jeg ligger på, og det gjør jeg med ren hensikt. Det er mange som tror de kan ligge på samme av karbohydrater, fett og proteiner som f.eks. meg grunnet av at man veier det samme, har lik høyde og alder. Først og fremst må jeg få frem at hver kropp er ulik. Ingen er like uansett om man har samme vekt, høyde og alder. Uansett om man har lik type kroppsbyggning, så er likevel det som passer for meg, ikke det samme som passer for deg. Alle er ulike, og det håper jeg du forstår. Man må regne ut hva man selv trenger etter dine egene behov.



Treningsplitten min kan jeg med andre ord dele med dere. Den består av fem dager med styrkeøkter i uken.

Dag nummer en består av øvelser som styrker overkroppen. Denne dagen går jeg inn på mage, rygg og samtidig litt legger. Jeg kjører da mellom 4-5 sett og har mellom 8-12 repetisjoner.

Dag nummer to består av skuldre og bryst. Mellom 4-5 sett og 8-12 repetisjoner. 

Dag nummer tre består av mage, triceps, biceps og en øvelse på legger. Mellom 4-5 sett og 8-12 repetisjoner. 

Dag nummer fire består av reint bein. Beina får virkelig kjenne på den brennende følelsen denne dagen. Oppvarming med sykkel , step maskin eller tredemølle. Denne dagen er også inntil videre den eneste dagen med cardio.

Dag nummer fem består av en god blanding av mage, ben og skuldre for å virkelig brenne ut muskelaturen før helgen. 

Så dette er min treningssplitt som jeg har inntil videre. Jeg forholder meg til ca syv ulike øvelser og har høy intensistet. Det som er viktig for meg er at jeg ikke holder meg til de repitisjonene som jeg skrev. Klarer jeg bare 8, så prøver jeg å presse en til. Klarer jeg 12, så presser jeg gjerne tre til. Jeg skal la det brenne ordentlig før jeg slepper vektene i bakken, og det anbefaler jeg at du gjør å. Er vektene for lette? Vel da velger du noen som er tyngre. Jobb for resultatene. Strev for dem. Hvis at det er det du vil, og du vil se resultatene snike seg på. Man må bare huske at det tar tid. Det kan ta flere uker og måneder før det skjer store resultater, men hvis man sammenligner fra der man begynte, så ser man det tydelig. Man kan bli mer overrasket enn man tror. Man ser ikke resultater med det første, for det tar tid. 
Motivasjonen min er meg selv og disse små resultatene man ser. Jeg liker å måle meg rundt magen, midje,øvre og nedre lår for å se prosessen min fra uke til uke. Det er en guide for å se at jeg går riktig vei, og ikke feil. Etter min mening burde alle ha seg selv som en motivasjon. Jeg ser tilbake på da jeg startet og frem til nå. Da ser jeg forandringer jeg trodde var umulig. Jeg er rett og slett imponert, og jeg er ikke i nærheten av målet mitt enda, men jeg er på god vei. Jeg går en riktig vei nå. Nå har jeg også en trener som er utrolig motiverende. Han har vært i bransjen og trent jenter til bikinifitness i 40 år, så jeg føler at jeg er i trygge hender. Når jeg drar til gymmen og ser for meg drømmen min, så blir jeg motivert. Jeg gir alt jeg har og nekter å gi meg før jeg har oppfylt drømmen. Så ja, jeg er min egen motivasjon. 



Hvordan har jeg råd til dette? Vel det er ikke noe å skjule at å stille til bikinifitness koster penger. Det er ikke gratis, men jeg har en jobb, og jeg får rimelig lønn, og jeg er flink til å spare. Mildt sagt. Før jeg valgte å stille, så satte jeg opp en liste. En liste på ting jeg muligens måtte bruke penger på. Dette er lista over hva jeg har funnet ut at jeg må bruke penger på inntil videre.

  • Bikini 2500kr
  • Sko 400 - 800 kr
  • Scenefarge 1200 kr
  • Extentions 1000 - 2000 kr
  • Sminke 500 -2000 kr
  • Glitter og diverse 500-1000kr
  • Hotell 1000-2000 kr
  • Reise til gymmen hver måned ca 500 kr
  • Løsvipper 1000 kr
  • Avgifter til NKF, konkurranseavgifter og gymmen 1000-3000 kr

Sluttsum mellom 15000 - 30 000.

Som sagt, så er dette kostbart. Absolutt ikke gratis, men som en venn av meg sa " når du først står på scena, så er det verdt hver eneste krone", så alt jeg har å si er at jeg gleder meg, og pengene går til dette i år. Dette er det jeg vil. Dette er drømmen min. En ting skal sies, og det er at dette blir betalt utover flere måneder. Samtidig så avhenger det av hvor lenge man er på diett, og når man stiller. Jeg er litt usikker på når jeg stiller, men det tar jeg som det kommer. Jeg er fast bestemt på at jeg skal stille, men jeg vil bygge opp grunnlaget godt nok før jeg står på scena.Så jeg vil prate mer om konkurransen når jeg nærmer meg. 

-Benedicte Kristiansen Holm

 


kommentarer: 0




Legg igjen en kommentar

hits